Oldřich Hořák, Růžová 149, Poděbrady 29001  tel: +420 608 334 646  fax:+420 325 616 360 e-mail: lkny@email.cz

Pozor! Od 30.března 2017 komunikujeme na kanálu 123.465!

Domů
Údaje o letišti
Akce !!!
Fotogalerie
Z historie ...
Interní sdělení
Kontakty
Webcam

Jste

Pocitadlo Web4U.cz

návštěvník.

 

 

 Video slet 2015!

 

 

 

Poslední aktualizace

21.03.2017 10:02

Roberto © 2008

horizontal rule

 Historie letiště

            Touha nadšenců po sportovním a rekreačním létání na Nymbursku se začala prvně realizovat po skončení 2.světové války. První lety probíhaly s převážně kořistními kluzáky na ploše severně města, kterou již během války využívalo německé letectvo. V následném období se k létání kluzáků využíval kopec Oškobrh, který se nachází u cesty z Poděbrad na Hradec Králové a pro motorové létání vhodnější vojenské letiště Milovice-Mladá. To však nemělo dlouhého trvání a sportovní letci Aeroklubu se museli přesunout, tentokrát na plochu u obce Dvory. I zde je však doběhla nevhodná blízkost vojenského letiště a s očekávaným příchodem proudových stíhacích letadel byli donuceni k dalšímu stěhování. Volba padla poměrně rychle na rovinatou plochu jižně Nymburka a severně obce Hořátev, kde se letiště nachází doposud. Výstavba hangáru na novém působišti započala v roce 1950.

 

 

             S počátky létání ze současného letiště je spojena zejména osoba pana Oldy Syrového, který se po získání potřebných leteckých kvalifikací stal náčelníkem zdejšího Aeroklubu a jako instruktor předával své znalosti a zkušenosti další početné skupině pilotů. Pana Syrového bylo možno ještě před pár lety spatřit na silnicích celé republiky, kde proháněl své speciální „lehací“ kolo nazvané „Dálník“. Díky jeho vzpomínkám a dokumentům bylo možné zmapovat historii létání v Nymburce.

náčelník Olda Syrový Olda Syrový modelář plachtařský zápisník stránka motorového zápisníku Olda Syrový (uprostřed) -zima 2012

            Ale zpět k letišti. V 50.tých létech zde probíhal nejen plachtařský, ale i motorový a parašutistický výcvik. Tato éra skončila rokem 1958, kdy byl státem provoz na letišti Nymburk direktivně ukončen. Budova hangáru byla od roku 1959 využívána zejména jako skladiště různými subjekty, dokonce i jako stáj pro koně. Teprve od roku 1977, kdy hangár získal Agrochemický podnik z Městce Králové, se zde letový provoz obnovil, byť jen s práškovacími letadly. Aby letiště mohly letouny Z-37 Čmelák, AN-2 a L-60 Brigadýr využívat celoročně, bylo rozhodnuto vybudovat asfaltovou dráhu o délce 600m. Tomu byl i stavebně uzpůsoben i stávající hangár.

vzlet aerovleku za Storchem spouštění motoru C-104 opět C-104 před hangárem z alba Oldy Syrového po senoseči na letišti

            Již rok po listopadu 1989 se partě nadšenců, toužící po svobodném létání, podařilo ustavit MINIWING klub Nymburk a po dohodě s uživatelem letiště nastala i možnost využít tamních prostor. Svou společnou činnost započali amatérskou stavbou MZK a letounu D-7 Straton, na dalším dvoumístném Stratonu nastala konečně i možnost výcviku dalších pilotů. Následně se podařilo získat hangár do vlastnictví klubu. S rozvíjejícím se létáním v Nymburce vznikl v roce 1991 nápad uspořádat slet UL letadel, který se od té doby koná každoročně.

stavba Stratonu letiště před rokem 2000 pan Čepelák s Hi-Maxem

            Další etapa historie letiště nastává  v roce 1994, kdy hangár a asfaltovou runway kupuje příznivec létání pan Olda Hořák. Po počátečních problémech, nedůvěře a nedorozuměních – tak jak to v životě bývá – se po čase stává i provozovatelem letiště Nymburk a  odvážně se pouští do stavby nového hangáru se skutečně neobvyklou kapacitou a to společně s tankovacím místem pro letadla. Ten se daří v roce 2006 úspěšně kolaudovat. Od té chvíle se píše i novodobá historie letiště v Nymburce.

letiště v roce 2011 Olda Hořák průčelí nového hangáru - 2011

horizontal rule